Ferry från Paris till Riga!

Hallå alla! Idag blev jag inkallad från min standy och destionen: Paris! Det som gav det lite extra krydda var ett det var en ferry flygning (utan passagerare). Planet hade varit i Paris Le Bouget för en C-check (ett större underhållsarbete) och skulle nu tillbaka till Riga för att sättas i trafik igen. Så jag och Kaptenen Jaris flög till Paris (Charles de Gaulle) som passagerare för att sedan byta flygplats till Le Bouget där vårt flygplan stog. Det är inte alla dagar då man sitter och förberedet flygningen i buissnes class. Ganska kul:)

När vi väll kommer till planet visar det sig att det inte finns några papper till oss. Alltså inga inflygningskort, SIDar eller flygplats karta i planet. Så vi får börja åka runt och leta efter någon som kan förse oss med det vi behöver. Tillslut hittar vi ett slags kontor som har dom papper vi behöver. Vi råkade även hamna in på ett museum (av misstag) och jag misstänker att det kanske kan vara det museet som min syster velat ta mig till?

När vi väl fått allt bi behövde och teknikerna var klara med planet kunde vi sticka. När vi väl kommit i luften blev allt som vanligt igen och gick som på räls. Den ända skillnaden var att vi kunde flyga med öppen dörr (fanns inte så många kapare ombord) och det måste jag säga känndes lite konstigt:)

image90
Jag och kaptenen i bussen mellan CDG och LBG...

image91
Kan man se våran maskin så parkerad bland alla bizjetar. Våran var dock lite stärre:) men inte störst av dom alla.... Såg en 777a bland annat.

image92
Några fler bizjetar....

image93
ännu några fler... Dessa stod parkerade vid vår maskin.

image94
En Erik och en helt tom cabin...

image95
Sista är en bild på min arbetsplats på cruise...

Kommentarer
Postat av: J.Backlund

Hur är det att vara ung och flyga med så mycket äldre kaptener? Blir du alltid väl bemött?

2008-05-25 @ 21:38:59
URL: http://www.helikopterpiloten.se
Postat av: Erik

Kaptenerna har aldrig varit något problem. Det klart att man kanske inte har lika mycket att prata om som om det var en yngre. Därimot kan dom äldre flygvärdinnorna ha lite svårt med det. Att jag är deras chef fast jag är mycket yngre kan bli lite knepigt men har aldrig varit något probelm dock.

2008-05-27 @ 18:30:28
URL: http://pilotjobbet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0