Arlanda och Venedig

Det märks att man börjar komma allt närmre sommaren. Jag märker det fram för allt på två saker: 1. att antalet ljusa timmar om dagen blir allt fler 2. att man får börja flyga mera. Vet inte om det där med flygtiden bara var en slump men jag fick mitt nya schema och såg att jag var planerad för 70 timmar flygning i Mars och bara två sandbyer. Om jag räknat rätt kommer jag även passera 1000h totaltid i slutet av månaden och 800h på 737. Det betyder att jag flugit hela 750h på 12 månader (900h är max). Tycker jag ändå är ganska bra med tanke på att det var flera månader då jag bara flög 40h på en hel månad.
En annan sak jag reflekterat över är det gigantiska skillnaden i flygtid/dag mellan 737an och Fokker 50. Träffade en kollega idag på kontoret. Han skulle, presic som jag ha en 12 timmars dag, men när han kommit tillbaka hade han bara fått ihop dryga 3 timmar medans jag fått 7,5. Anledningen till det är att F50 ofta får kortare flygningar och längre turnaround tid, vilket i sin tur ger denna orättvisa. Men då ska jag inte ta upp 757an! Dom killarna får vara glada om dom lyckas få 10 timmar på en månad!!!

Idag började jag med att få flyga hem till Stockholm och Arlanda. Alltid extra skönt att få komma hem! Och av någon anledning känner man sig extra glad när man hör en svensk som sitter i kontrollen. En extra lycka denna morgon var att vi fick parkera bredvid Thai's B747-400. Den kärran är NÅGOT större än vår maskin!
Kabinpersonalen blev helt lyriska när dom såg vem vi stod bredvid att dom till och med frågade hur man gjorde om man ville gå ut för att fota lite!

Här står monstret!


En till skadar aldrig!


Arlanda kl.07.00


Arlanda tornet och Sky City.

Efter att vi landat och sen startat igen från Riga bar det av mot Venedig. Bara varit där en gång innan, men då var jag där med gymnasiet på utbytesresa(dock till Bergamo, men vi besökte Venedig) Tråkigt nog var det låga moln och riktigt dålig sikt där så det blev inga bilder.


I Riga innan vi sticker iväg till Venedig. En av våra Fokkrar och en landande rysk affärsjet.

I morgon var jag planerad för operativ standby, vilket betyder att man måste vara på flygplatsen hela standbytiden för att extra snabbt kunna rycka in om något skulle hända. Men när jag kom tillbaka till jobbet efter flygningen hade jag fått ett medelande som sa att jag istället skulle flyga Kiev och Bryssel. Alltid bättre med flygning än standby. Ska försöka ta lite bilder i morgon med, kanske bara blir från Kiev då det är mörkt i Bryssel när vi kommer det. (Min kamera vill ogärna ta skarpa bilder när det blir lite mörkare)

Kommentarer
Postat av: Magnus

Tjaba Erik, känn dig kedjebloggutmanad :-S



http://lidosta.blogg.se/2009/march/bloggutmanad.html

2009-03-02 @ 22:17:55
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Shawn

Erik din blogg är underbar :D

Fler bilder på när du flyger tack :P

Alltid lika kul att få se & ta del av ditt liv..

Take care!!!

Shawn

2009-03-03 @ 12:57:03
Postat av: mahi

fina bilder, skulle vara roligt och vara kapten på boeing 747an kan jag säga =)



ciao

2009-03-03 @ 18:52:05
Postat av: Perre

Den där Thaikärran blir min resekompis den 27, skriv gärna mer om din vistelse i Thailand!

2009-03-03 @ 23:33:33
Postat av: Mamma

Hej, kul att se att du är igång igen. Du skriver jättebra, precis som din syster. Kul att du får flyga mer nu och att du tycker att det är roligt igen. Kram Mamma

2009-03-04 @ 16:55:38
Postat av: PC

Kul att du är igång igen! Vem vet, jag har kanske nöjet att "handla" dig nu när BT är tillbaka hos oss på SGS :)

2009-03-06 @ 09:48:08
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Lisa

Hej brorsan! Ingen är gladare än jag att du är tillbaks! :)



Kram syster yster!

2009-03-07 @ 22:42:12
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej brorsan, igar sa boardade jag brevid gaten till en BT Riga flight pa Tegel i Berlin. Det hade ju varit för bra för att vara sant om du hade flygit dit sa att vi kunnat säga hej!



Kram syrran

2009-03-12 @ 10:23:14
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Anonym



Erik!



Jag vill maila till dig men du måste skriva din email!



/En tjej i Stockholm

2009-03-23 @ 20:50:52
Postat av: En tjej



Hej Erik!



Har du någon email adress?



2009-03-23 @ 20:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0