Birdstrike!!!

Nu har det äntligen börjat hända lite i mitt annars ganska händelselösa arbete. Jag flög 2x Köpenhamn i onsdags som man kan kalla för en äkta rutinflygning. Kaptenen flög första och sista legen medans ja flög dom två i mellan. Och det var under kaptens flygning till köpenhamn som det hela hände. Vi hade just satt ner planet på banan och börjat bromsa som jag såg ett stort svart moln med fåglar som flög in och landade framför oss. I korsningen mellan 22L och bana 30 på CPH. Jag skriker då till kapten: "fåglar på banan" samtidig som jag slår på alla landningsljus för att skrämma iväg dom. Det funkade också...MEN dom flög framåt istället för åt sidorna vilket gjorde att det inte gick att undvika en kollision. Det smattrade till (lät lite som ett sommarskyfall på ett plåt tak) och vindrutorna blev blodiga. Vi båda blev lite smått chockade över vad som hänt men fortsatte självklart som vanligt och taxade in till vår gate samtigit som jag raporterade till tornet om att vi fått "en" birdstrike på banan. När vi kommit in och fått av passagerarna fick jag och kaptenen gå ut för en inspektion av planet. Vi visste inte vad som hänt eller hur skadat planet kunde vara. Efter inspektionen hittade vi inga skador på planet och inga fågelrester i motorerna vilket var bra nyheter. Vi hittade 10 märken på nos och vindruta samt 3 märken på högra vingen. Så vi trodde att vi "bara" träffat 13-20 fåglar. Vi fick senare höra av en av teknikerna som inspekterade planet åt oss att dom hittat 37! döda fåglar på banan. Men vi hade tur att vi klarade motorerna.
Trots allt detta lyckades vi ändå komma iväg på tid, men det var lite tack vare att vi har en turnaround på 1h35min.

Här är en bild på hur vår ruta såg ut efter. Det var svalor som fick sätta livet till viket gjorde att det inte blev så jätte blodigt.

Kommentarer
Postat av: J.Backlund

37 fåglar! Det var inte lite det... skönt att det inte blev några större skador på flygplanet och att ingen blev skadad!

2008-08-22 @ 14:15:30
URL: http://www.helikopterpiloten.se
Postat av: Pontusm

Herrejävlar, det var inte några få det!

Bevittnade min första birdstrike från jumpseat för några veckor sedan, blev förvånad av hur mycket pappersarbete som krävdes för en sådan sak. Detta trots att flygplanet inte blev skadat.

2008-08-22 @ 21:07:40
URL: http://my.opera.com/pontuspilot
Postat av: Joakm

Coolt erken...Kul att det äntligen händer något på vårat annars lugna arbete

2008-08-22 @ 21:12:00
URL: http://mikaoj.blogg.se/
Postat av: Camilla Lejon

Det var ju tur att det var svalor och inte 37 hägrar, havsörnar eller storkar..då hade det nog behövts mer än en wettexduk att torka av rutorna med :-)

Trevlig helg!

Camilla i Linköping

2008-08-22 @ 21:30:02
Postat av: Trollydolly

Be careful what you wish for.



Efter 12 år i luften är jag glad när paxen stiger av utan att ha dött i en hjärtifarkt eller liknande. Evakuering, landa med snett noshjul eller decompression är inte heller så kul,



Men jag förstår vad du menar med att "äntligen så händer det något". Det är lite väl mycket rutin ibland.

2008-09-26 @ 20:58:59
URL: http://trollydolly.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0