En vanlig dag på jobbet...

Ons 29/10-08. Klockan ringer 04.00, jag har 1 timme på mig att duscha, äta och göra mig i ordning innan crewbussen kommer och hämtar upp mig. Jag kommer till jobbet 05.20, 5 min innan jag måste checka in. Jag går till datorn och checkar in för att se vilken besättning det är idag och vilken maskin vi ska flyga. Idag blev det YL-BBH som fick äran att flyga oss till Bryssel (BRU). När det är klart hämtar jag färdplanerna för dagen med all fakta om rutt samt bränsleförbrukning osv. Jag kollar igenom färdplanerna för att se så det inte är några konstigheter plus kolla väder för vår destination och alternativ så att alla är flygbara idag. Idag var det stor risk att det skulle vara dimma i Bryssel så vi valde att ta extra bränsle så att vi skulle kunna ligga i holding över Bryssel ifall det skulle bli dimma innan vi blir tvungna att flyga till alternativet istället. När det är gjort kollar jag igenom en lisa med alla saker som är trasiga på planet för att se om det är något som påverkar flighten. Idag var en av ugnarna trasiga, men det var inget som skapade några problem för oss. Sen sätter jag och kaptenen oss ner tillsammans för att kolla igenom allt tillsammans. Vi bestämmer oss för hur mycket bränsle vi ska ha och vilken flygplats som blir vårt alternativ. Det sista vi gör på kontoret innan vi ger oss av till planet är att ha en briefing med cabinen så att alla vet hur dagen kommer att se ut.


I väntan på crewbussen.


Sammanfattningen man får när man checkar in med information om besättning och flygplan.


Rörig cockpit tidigt på morgonen.



Väl i planet kollar kaptenen flygplanets loggbok så att något inte ha hänt med planet nyligen och efter det gör han/hon en walkaround och kollar allt på utsidan av planet. Jag går in i cockpit och kollar all säkerhetsutrustning, programmerar datorn med rutt och vikter, lyssnar på senaste vädret (som ni förstår är väder en viktig faktor inom flyget) samt hämtar vårat clearence. Jag måste också göra en prestanda beräkning så att vi vet att vi kommer upp i luften idag men just den här vikten.

Boken med prestanda tabellerna.


En närmare bild.

Sen var det så att det var jag som började flyga så jag tar och ger kaptenen en briefing med rådande väder, vilken bana vi kommer använda, hur första delen av vår rutt ser ut, till vilken höjd vi är klara att stiga till samt vad vi ska göra i nöd.

Det är många som tror att vi styrmän bara sitter och tittar under flygning, men så är det inte. När det gäller flygandet så har kapten och styrman samma arbetsuppgifter. Man delar istället in det i flygande eller inte flygande. Den som är flygande pilot gör just det som det låter som. Den som inte flyger sköter radio, assisterar den flygande, lyssnar av väder, läser checklistor och kollar bränsle förbrukningen. Sen har kaptenen alltid sista ordet då han/hon har det yttersta ansvaret. Det är det sista vi gör innan vi kan pusha bak och börja taxa till banan för att starta. I luften händer inte så mycket mer än att vi gör det vi ska.


Gryning påväg till Bryssel.


Bränsle beräkningar påväg till Bryssel. Vet man var man ska titta så kan man se att vi sparat några hundra kilon.


Framsidan av färdplanen.

Innan det är dags för oss att börja sjunka måste jag briefa kaptenen igen. Denna gång om vilken rutt in för landning, vilken bana vi kommer landa på och se till att vi har samma landningskort osv. Helt enkelt dubbel kolla allt och se till att den andre vet exakt vad som kommer att hända.

Inflygningskortet till bana 25L på BRU.


En av två pärmar med alla inflygningskort till alla våra destinationer.


När vi landat och taxat till gaten börjar det bli lite stressigare igen. Vi har ganska kort tid på oss att vända planet(få ut passagerarna/baggage, tanka och få in det nya). Vad det gäller vårt arbete så ser det likadant ut som på morgonen, ända skillnaden är att kaptenen kommer flyga tillbaka. Samma procedurer som tidigare och när vi landat hemma igen är det åter igen dags att få av passagerarna. Men eftersom vi bara hade en flight idag så ska även vi av. Vi samlar ihop alla papper: färdplan och bränslekvitton som måste tillbaka till kontoret. Idag blev det även en delay report eftersom vi var 14 min sena från BRU. Vi stänger av allt eller låter sakerna vara på beroende på om nästa besättning redan är där. I vårt fall skulle planet till Milano på kvällen så vi stängde av allt i cockpit medan markpersonalen städar planet.


Väl på kotoret lämnar jag ifrån mig alla papper, checkar ut samt tackar alla för idag. Klockan var då ca 13... Skönt att sluta så tidigt tänker nog många, men så får man ändå tänka på att jag jobbat en 8 timmars dag.


Så här ser i stort sett en vanlig arbetsdag ut för mig. Hoppas ni tyckte att det var intressant läsning!  

Bonusbilder:

Molnfabrik öster om Bryssel.


Vilnius en disig morgon.


Final till bana 20 på EYVI (VNO/Vilnius)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jättebra inlägg brorsan, verkligen! Och jag är förvanad att ni inte blev mer försenade. Här lag dimman tät imorse och Davids flight till AMS var 2 timmar försenat.



Mamma sa att du skulle till STO i helgen, vi kan väl höras pa telefon?



Puss o kram syrran

2008-10-29 @ 20:57:50
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Hej, håller helt med Lisa, jättekul att läsa och jag tror att många tycker det. Vi är många som inte vet hur det går till. Ha det bra!

Puss o kram Mamma

2008-10-29 @ 21:25:13
Postat av: Bosse

Det här inlägget var mycket intressant och givande. Bra jobbat. :-)

2008-10-30 @ 07:39:32
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Adam

2008-10-30 @ 10:53:54
Postat av: Adam

Underbar läsning! Kul att få höra hur en dag på jobbet ser ut och fungerar för en pilotstuderande som mig ;)

Skriv gärna fler berättelser!

2008-10-30 @ 10:55:19
Postat av: Oskar ( Swedlanda )

Hejsan!

Det här var värkligen ett grymmt bra inlägg!!:)

är själv sugen på att bli trafikpilot men jag har några år kvar till man ska söka. Vilket gymnasie läste du på för att bli pilot?

Du har iaf mitt drömmyrke, starkt jobbat!!:D

Mvh: Oskar från Swedlanda!

2009-01-04 @ 12:06:26
Postat av: Jonas S

Jättetrevligt att läsa din blogg! Flyger själv endast som hobby med mitt PPL och tycker det är spännande att få följa din vardag som trafikpilot. Du skriver på ett enkelt och jordnära sätt och avlivar lite av mystiken av att vara trafikpilot samtidigt som du visar att det krävs hög kompetens för jobbet.



Vänligen



Jonas - Uppsala

2009-01-07 @ 16:15:17
Postat av: Oskar ( Swedlanda )

Hejsan!



Skulle bara kolla med dig om jag skulle kunna få intervjuva dig, håller på med ett arbete i skolan där jag skriver om Pilot yrket...

Det skulle vara välldigt snällt!:)

Tycker att det är riktigt roligt att läsa din blogg och man får ett intryck av hur det är att jobba som pilot.



Mvh Oskar

2009-03-18 @ 14:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0