1000 km/h!

Hej alla!

Jag har slagit personligt hastighetsrekord. Det var för ett tag sen när jag flög till Köpenhamn. Den dagen gick det en jetström(väldigt starka vindar på högre höjd) rakt över Köpenhamn och sen österut vilket gjorde att vi flög väldigt långsamt dit och väldigt fort hem. Vi flyger oftast på FL360 eller FL370 medans dom starkaste vindarna brukar ligga några tusen fot lägre. Denna dag hade vi vindar på över 100kt (182km/h) vilket gav oss lite vind i ryggen. Den här dagen var det då att det var västliga vindar lägre ner på omkring 30kt och hörgre upp östliga vindar på 100kt. Det gjorde att på vägen dit steg vi med en lätt vind i ryggen som vände och blev till en stark motvid. Det i sin tur gjorde att vår indikerade fart steg snabbt vilket gjorde att vi fick ett väldigt stig. Han nte få fram kameran i tid, men vi hade över 6000 ft/min i stig vilket är väldigt mycket. 

Här kan ni se att vi bara har 4000 ft/min vilket fortfarande är väldigt mycket med en fullastad 737-500 med 20K motorer.

Påvägen tíllbaka fick vi den härliga vinden i ryggen vilket gjorde att vi fick en groundspeed på 547kt eller 1013 km/h (1 kt = 1.852 km/h)

Och bildbevis. Vi flög CPH-VNO på 1h 5min kort flygning, men inte kortare än när jag flög Riga-Helsingfors då flygtiden var 25 minuter!

Nu ska jag göra mig i ordning, ska flyga till Paris ikväll!

Birdstrike!!!

Nu har det äntligen börjat hända lite i mitt annars ganska händelselösa arbete. Jag flög 2x Köpenhamn i onsdags som man kan kalla för en äkta rutinflygning. Kaptenen flög första och sista legen medans ja flög dom två i mellan. Och det var under kaptens flygning till köpenhamn som det hela hände. Vi hade just satt ner planet på banan och börjat bromsa som jag såg ett stort svart moln med fåglar som flög in och landade framför oss. I korsningen mellan 22L och bana 30 på CPH. Jag skriker då till kapten: "fåglar på banan" samtidig som jag slår på alla landningsljus för att skrämma iväg dom. Det funkade också...MEN dom flög framåt istället för åt sidorna vilket gjorde att det inte gick att undvika en kollision. Det smattrade till (lät lite som ett sommarskyfall på ett plåt tak) och vindrutorna blev blodiga. Vi båda blev lite smått chockade över vad som hänt men fortsatte självklart som vanligt och taxade in till vår gate samtigit som jag raporterade till tornet om att vi fått "en" birdstrike på banan. När vi kommit in och fått av passagerarna fick jag och kaptenen gå ut för en inspektion av planet. Vi visste inte vad som hänt eller hur skadat planet kunde vara. Efter inspektionen hittade vi inga skador på planet och inga fågelrester i motorerna vilket var bra nyheter. Vi hittade 10 märken på nos och vindruta samt 3 märken på högra vingen. Så vi trodde att vi "bara" träffat 13-20 fåglar. Vi fick senare höra av en av teknikerna som inspekterade planet åt oss att dom hittat 37! döda fåglar på banan. Men vi hade tur att vi klarade motorerna.
Trots allt detta lyckades vi ändå komma iväg på tid, men det var lite tack vare att vi har en turnaround på 1h35min.

Här är en bild på hur vår ruta såg ut efter. Det var svalor som fick sätta livet till viket gjorde att det inte blev så jätte blodigt.

Kort inlägg...

Hej alla och ledsen för den dåliga uppdateringen. Tänkte bara skriva några rader nu, med det kommer mer i veckan.

Ikväll flyger jag dubbel köpenhamn så för dom som vill kan man se vår flight på www.flygradar.com och idag heter vi
BTI16M, BTI16T, BTI16B och BTI16H. Ser ni någon av dom på radar skärmen så är det jag som sitter i!

Mesta av min energi den senaste tiden har gått till:

Och om jag ska köpa eller inte köpa den. Men nu har jag bestämt mig till 99% att jag ska köpa en nästa gång jag kommer hem till Sverige! Har testat den förut och har väntat sedan dess på att få möjligheten att köpa en!

Nu hinner jag inte skriva mer, taxin är på ingång!

RSS 2.0