1000 km/h!

Hej alla!

Jag har slagit personligt hastighetsrekord. Det var för ett tag sen när jag flög till Köpenhamn. Den dagen gick det en jetström(väldigt starka vindar på högre höjd) rakt över Köpenhamn och sen österut vilket gjorde att vi flög väldigt långsamt dit och väldigt fort hem. Vi flyger oftast på FL360 eller FL370 medans dom starkaste vindarna brukar ligga några tusen fot lägre. Denna dag hade vi vindar på över 100kt (182km/h) vilket gav oss lite vind i ryggen. Den här dagen var det då att det var västliga vindar lägre ner på omkring 30kt och hörgre upp östliga vindar på 100kt. Det gjorde att på vägen dit steg vi med en lätt vind i ryggen som vände och blev till en stark motvid. Det i sin tur gjorde att vår indikerade fart steg snabbt vilket gjorde att vi fick ett väldigt stig. Han nte få fram kameran i tid, men vi hade över 6000 ft/min i stig vilket är väldigt mycket. 

Här kan ni se att vi bara har 4000 ft/min vilket fortfarande är väldigt mycket med en fullastad 737-500 med 20K motorer.

Påvägen tíllbaka fick vi den härliga vinden i ryggen vilket gjorde att vi fick en groundspeed på 547kt eller 1013 km/h (1 kt = 1.852 km/h)

Och bildbevis. Vi flög CPH-VNO på 1h 5min kort flygning, men inte kortare än när jag flög Riga-Helsingfors då flygtiden var 25 minuter!

Nu ska jag göra mig i ordning, ska flyga till Paris ikväll!

Kommentarer
Postat av: ParisLisa

Hej brorsan!



Hur gick det att flyga till CDG? Du far saga till lite tidigare nästa gang sa kanske jag kan komma ut och fota!



Stor kram fran syster yster

2008-08-26 @ 22:47:01
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: anonym

Tjeenare,



det är så att jag ska också studera på lidiar, tänkte kolla om du skulle vilja adda mig på msn , lr något liknande så kan jag ställa frågor till dig om skolan om detta är lugnt?



Mvh

2008-08-26 @ 23:11:14
Postat av: Oscar

Anonym: Ett TIPS, börja inte på Lidair.

Adda min msn: Orreliito[email protected] så kan jag förklara mer.

2008-08-27 @ 00:14:56
Postat av: anonym

Orrelito är du inne ofta eller? ,



ger dig min msn istället [email protected] adda mig så fort du har tid



Mvh

2008-08-29 @ 23:51:22
Postat av: ParisLisa

Horru brorsan, nu var det länge sen du skrev nat. Jag är nyfiken pa hur du har det. Stor kram fran Syrran

2008-09-06 @ 21:22:36
URL: http://parislisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0