4x Köpenhamn + 1 Oslo

Hej alla och ledsen att det går några dagar mellan inläggen. Måste säga att man är helt slut efter jobbdagarna. Jag somnar kl.20 och då är jag helt utslagen. Sen går jag ifs upp kl.04 nästan varje morgon också och har vissa dagar så jag jobbar 12-14 timmar. Så jag har lite rätt till att vara trött ibland.
Vem hade kunnat tro att det var så jobbigt att arbeta? :P

Hade en ganska tyff dag med dubbel Köpenhamn. Började kl.11 och slutande kl.24 och av dom timmarna flög jag bara 6 timmar. Så större delen av min dag gick till att bara sitta och glo in i väggen i väntan på avgångstiden. Dubbel Köpenhamn är inget bra, lång dag och lite flyga. Förövrigt har jag flugit till Köpenhamn 4 gånger på tre dagar och dom tre dagarna var i rad dessutom.

Har också hunnit med en sväng till Norge och Oslo igår. Väldigt fin kvällsflygning. Det var lite blåsigt nere på marken men väl uppe i luften var det helt vindstilla. Vi hade snittvindar på 2-3kt vilket är c:a 40kt mindre än vanligt.
Påvägen till Oslo flög jag rakt över Södertälje och Eskilstuna, men tyvärr var det molnigt så jag kunde inte se nått. Ville ta en bild på er där hemma men det är inte så kul med en helt svart bild.

Om man vill kan man gå in på www.flygradar.se och se när jag är ute och flyger. Ska ge er flygtnummret och c:a vilken tid jag kommer passera så att den som är intresserad kan kolla. På lördag flyger jag till Dublin, men skriver i morgon vilka flightnummer vi har då.

image37
Ytterligare en bild på overheadpanel men från en annan vilkel. Börjar bli lite svårt att komma på vad jag ska ta bilder på.

image38
Här är också en bild från en annan vinkel.

image39
En glad styrman påväg till Köpenhamn.

image40
Här har vi den Litauiska kusten och dom kännda stränderna vid staden Palanga

image41
Här är en bild från Köpenhamn och SAS Airbus 320 med deras retro målning. Bara sett den på bild tidigare.

Trist snöigt!

Hallå alla!
Nu sitter jag och skriver från ett väldigt grått och tråkigt Vilnius. Ända sen Therese har kommit ner har det varit mulet och regnat eller snöat. Så det har tyvärr inte blivit så mycket promenerande i stan. Men vi ger inte upp hoppet, vi hoppas att vädret bättrar på sig snart.
Fördelen med mitt jobb är att solen alltid skiner. Som idag flög jag till Köpenhamn igen och där var vädret helt strålande! Lite kallt, -1 grader men inte ett moln på himlen. Fick göra en väldigt fin inflygning idag mot Köpenhamn då man kunnde se hela Skåne och även södra delan av Öland och hela Bornholm. Väldigt fint att se!

Imorgon flyger jag till Köpenhamn igen och i övermorgon flyger jag till Köpenhamn två gånger. Jag kommer i alla fall bli mästare på att flyga till Köpenhamn!

image34
Jag kämpar förjäves med att få en bra bild på ett annat plan som flyger nära! Här är i alla fall en B747 som vi mötte strax söder om Sverige. Tycket att den såg exakt ut som Air Force One som presidenten i USA flyger med, men jag har svårt att tro att det skulle vara just den maskinen. Får kämpa vidare med att få den perfekta (ehh, eller i alla fall en bra) bilden. 

image35
Här plockade jag bara in en bild från min arbetsplats. Kan vara kul för dom som inte riktigt vet hur den ser ut.

image36
Lite knappar och mätare som vi har i taket. Kan se ut att vara mycket när man inte vet vad det är, men så fort man lär sig är det inte så mycket.

Crewbussen kommer och hämtar mig kl.05.00 (04.00 svenk tid) så det är dags för mig att sova nu!
Go natt!

Gatwick, Dubbel köpenhamn och Therese!

Så, då har ännu några dagar gått. Och vad har hänt? Jo, jag har överlevt min första flygning till London/Gatwick, har haft en 12 timmars arbetsdag med dubbel Köpenhamn och Therese har kommit ner + att vi har flyttat in i vår lägenhet.

Så i måndags bar det av till London/Gatwick. Trodde aldrig att det skulle gå så bra som det gjorde. Absolut inget speciellt hände under flygningen. Allt gick som på rälls... Men det var inte lätt att försöka på kontakt med ATC (Flygledarna) i London, för det var konstant snack på frekvenserna. Så fort det blev en sekunds tystnad var det bara att dyka in och säga det man ville. Annars gick det hur bra som helt. 
Måste säga att Gatwick har ett väldigt bra taxi system (taxi = att köra planet på marken). Så fort man får sitt taxiclearence av tornet så tänds en grön linje av lampor längst marken som talar om var man ska köra. Försökar man ta en annan väg så ser man att lamporna längst dom vägarna är räda istället. Väldigt smart eftersom det är svårare att hitta på marken än i luften!
image30 
Här tog jag en bild påväg till Gatwick då kaptenen gått på toa. Kan ni tänka er att han lämnade mig med ansvaret för en flygmanskin men 120 passagerare och som väger 50 ton helt i mina händer?

Dagen efter var det en riktigt tung dag! 12 timmars arbetstid, varav 6 är flygtid, resten är bara sitta och vänta. Vi flyger 3 gånger dagligen till Köpenhamn. Och får man eftermiddags passet som jag måste man flyga dit två gånger. Och varje gång vi kommer till köpenhamn måste vi vänta i 1½ timma på passagerare som kommer med andra SAS flighter. Normal tid för att vända är 30-40 minuter. Men vi måste vänta i hela 90 minuter! Det är okej att göra det en gång. Den andra gången är det väldigt segt.
image32 
Här är en bild påväg tillbaka till Vilnius första vändan. Här har jag plåtat en annan Baltic kärra som också skulle till Vilnius. Dom låg 2000ft högre än oss.
image33
Här är påväg tillbaka till köpenhamn, börjar bli mörkt. Den här utsikten har ingen slå! Hur vakert somhelst!

Och när jag hade landat för dagen i Vilnius och vi går ut genom flygplatsen. Vem står där och väntar på mig? Jo Therese♥!!!! Blev så glad! Inte för att det var någon överraskning. Men det var bara så sköt att hon kom ner hit! Och nu ska hon stanna här i hela 10 dagar! Så vi får fira påsken här nere i Vilnius tillsammans!



Här han ni se hur vår "lilla" lägenhet ser ut! Kanske inte den bästa filmningen, men ni får i alla fall en liten aning om hur den ser ut.

I morgon bitti flyger jag till Dublin igen. Ska bli spännande! Kan säga det att det flygs på bra här nere. På 10 dagar har jag kommit upp i 37 timmar 737 tid (man får max flyga 100 timmar på 28 dagar). På schemat framöver är jag inpanerad att flyga 101 timmar på 30 dagar. Vilket är maxat!

Ta hand om er alla där ute, så skriver jag mer i morron! 

München, köpenhamn och uniform...

Hej alla! Nu har det gått några dagar sen jag skrev sist. Har varit mycket att fixa med och jag har inte haft tillgång till internet vilket gör bloggandet lite svårt. Hur som helst nu är jag tillbaka.

I lördags bar det av till tyskland igen. Den här gången till München. Det var en väldigt härlig flygning, radiosnacket flöt på riktigt bra och vädret var helt underbart. På vägen ner till München träffade vi på en Brittish Airways Airbus 320 som flög 1000ft över oss (motsvarar 300m) och då menar jag att den flög exakt över oss. Otroligt häftigt att se! När vi låg på inflygningen till flygplatsen var vi väldigt nära att träffa en fågel. Jag han bara se något fladdra förbi i ögonvrån men kaptenen såg att det var någon slags gås. Och det är inga små fåglar. Väl nere var det väldigt retsamt för det var hela 11 grader varmt och solen sken och jag hade aldrig tid att lämna cockpit tyvärr. Så jag fick nöja mig med att titta ut på det fina vädret...
Påvägen tillbaka när vi började närma oss vilnius fick vi sicksacka mellan några små åskmoln. Bara att se till att det lilla planet på skärmen inte flyger in i dom röda områdena. Det regnade en hel det mellan dom röda molnen vilket märktes när vi låg på inflygning då det började droppa vatten i mitt knä. Jag blev något förvånad när det hände.
image23
Här kan man se några snötäckta berg påvägen hem från München.

image24
Här har vi en vind på 78kt eller 150 km/h!

Efter flygningen hade jag fått paket på kontoret. Det var uniformen! Äntligen! Och tro det eller ej, men den passade helt perfekt!
image25

Igår bar det av till köpenhamn igen. Och vädret där var inget att hänga i granen. 300m sikt! Vilket gjorde att min saftypilot fick landa där istället för mig. Jag var nämligen inte godkännd för så dåligt väder. Men nu är jag det.

Här är dom sista 300ft innan landning. Och det är inte långt innan man ser banan.

Det var ganska dimmigt i Köpenhamn.
Kaptenen vi flög med fyllde år på lördagen så kabinpersonalen hade förerätt men alkoholfri skumpa och tårta till oss alla. Han blev så glad.
image26
Lite dimmigt. Ser vi två airBaltic maskiner. Den ena är vår (den bakre av dom två). Den första är en Fokker 100 som ägs av Carpatair men som vi hyr in på vissa sträckor.

image27 
Ser vi en glad kapten och en helt underbart snäll kabinpersonal!

image28
Tårta blev det också!

image29
Vet inte hur bra det syns, men den lilla plutten mitt i bilden är i alla fall en annan airBaltic maskin som flög 2000ft under oss och som var påväg mot Riga.

Ikväll åker jag till London/Gatwick. Ska ta lite bilder då med. Och i morgon flyger jag till Köpenhamn 2 Gånger.

Till Berlin!

Då är ännu en dag på jobbet avklarat och idag bar det av till Berlin. En lagom lång flygning på 1h 30min. Tog tyvärr inga bilder idag. Fick aldrg riktigt tid tyvärr. I morgon bär det av till München. Ska också bli väldigt spännande. Har aldrig varit i tyskland... Inte för att man kan säga att jag har varit där nu heller, men det ser (i alla fall från flygplanet) ut att vara ett väldigt fint land.

Fick mail idag från uniforms-"damen" om att ho skickat min uniform och att den borde finnas på kontoret i morgon. Ska se om den gör det eller om det tar ytterligare några veckor för dom att frakta den från Riga till Vilnius också.

Sen till syrran (som jag vet läser bloggen) skulle jag behöva hjälp med att fixa till bloggen så den blir lite finare. Hade aldrig någonsin kunnat tro att jag skulle be min syster om hjälp med datorer. Men jag har bara inte tid att sätta mig och pilla med den, ifs kanske inte hon heller har det... Eller om det är någon annan som läser som vet hur man snabbt kan göra den lite finare med några av mina bilder osv...

Nu är det läggdags för mig! Go natt!

Till Dublin igen!

Igår fick jag flyga till Dublin igen. Den här gången känndes det lite bättre eftersom jag redan varit där och kännde igen flygplatsen den här gången. Flög med en jätte trevlig kapten som lät mig flyga till Dublin och lät mig landa här vi Vilnius fast det var han som flög tillbaka. image18
På bilden ser han lite arg ut, men är hur snäll och trevlig som helst!

image19
Här är en till bild med utsikten från mitt kontor! Här passerade vi just norr om Tyskland och strax söder om Köpenhamn. Underbart väder uppe på höjd.

image20
Här ser ni dom saker vi måste hålla koll på. Är en hel del för den som inte vet vad det är, men det är faktiskt inte så mycket. När jag tog bilden hade vi en ground speed på c:a 440 kt vilket motsvarar c:a 814 km/h.

image21
Här har ni en överlycklig styrman på 37000 ft!

image22
Och här är en bild jag tog påväg till Dublin.

Just nu sitter jag på hotellrumet och väntar. Jag är stanby vilket betyder att jag måste vara på flygplaten inom en timme efter att dom ringer. Jag jag tror inte dom kommer ringa in mig. 1: jag är helt ny, 2:det är bara 2 timmar kvar på min stanby tid.
Och ikväll flyger jag hem till kära Sverige igen! Ska bli väldigt skönt att få komma hem en stund.

Så jag kanske inte skriver nått under tiden jag är hemma, men vem vet...
Annars kommer jag skriva på fredag efter att jag kommit tillbaka från Berlin.

Första och andra flygningen!

Då har man utfört min första flygningar. Första bar av till Dublin och den andra till Köpenhamn.

image16
Här sitter jag på 36000 ft påväg till Dublin. Han bara ta 3 bilder innan batterierna dog. Det var lite trist. 
Det roliga var att vi blev lite sena pga att en passagerare var sen. Det roliga med det var att gubben var död. Så flighten blev försenad av en passagerare som inte äns var vid liv. Lite kul när man tänker på det.

image17
Här har vi den härliga utsikten från mitt kontor. Det är helt underbart!

När vi flög till Köpenhamn filmade min saftypilot och jag ska försöka lägga upp dom, men det har väldigt lång tid att ladda upp dom så jag får se hur många jag hinner med ikväll. Taxin kommer och hämtar mig och Niklas kl 04.50 i morron så det är snart läggdags. Klockan är snart 21 här.


Här ser ni mig flyga över Malmö på väg in till bann 22L på Kastrup (Köpenhamn)



Här är jag på sista biten på inflygningen. Dessvärre tog batterierna slut i kameran c:a 50 ft innan landning. Men det blev en ganska bra landning. Lite hård men inte så farligt.

Go natt alla!

Första flygningen!

För alla nyfikna där hemma vill jag bara säga att allt har gått bra. Är helt slut efter dagen och orkar inte skriva nu.  Jag hade självklart med mig kameran på flygningen, men lyckades bara ta 3 bilder innan batterierna dog!!! Lite irriterande.
Taxin kommer och hämtar mig 04.45 i morron så det är dags att jag går och lägger mig nu. Skriver mer i morron för jag är ledig på söndag.

Hellooo Vilnius!

Då var man klar med jobbet i Riga och har flyttat vidare till Vilnius.

Sitter på hotellrumet och har det bra för tillfället. Väntar på att Jes ska komma tillbaka från Gatwick så vi kan snacka lite om morgondagen.
Har fått en del saker gjorda fasten det inte känns som det. Var och hämtade upp Niklas och Jes uniformer, dock ej min egen. Får troligtvis den på tisdag enligt uniformstanten. Flög till Ville, träffade dom personer jag behövde träffa och fick alla papper i ordning.
Så det är lite saker gjorda i alla fall. När jag kom till Vilnius köpte jag ett telefon kort laddat med en viss summa pengar på. Hela kalaset gick på 5 Litas ~ 15 kr. Hur det kan vara så billigt fattar jag inte. Sen får man se hur länge pengarna räcker men ändå.

Jag hoppas vi får möjlighet att kolla på lägenheten i morron. Skulle vara bra, även om det bara är jag och Jes. Tror nog Niklas kan lita på oss.


Tillbaka en sväng i Riga...

Då var man tillbaka en dag i Riga... Ända anledningen till det är att AB har klantat sig! Jag var tvungen att göra om min OPC (uppflygning inom bolaget) bara för att kontrollanten jag hade ej var godkännd att göra den typen av check... Lite irriterande att behöva åka hemifrån två dagar innan bara för det.
Hur som helst, jag flög min OPC idag och det gick galant. Självklart hade jag saker som kan bli bättre vilket jag också ska lägga på minnet men inga stora saker.

Eftersom att det varit jobbet som hade strulat till det var dom tvungna att betala mina biljetter till Riga och sen vidare till Vilnius. Ganska skönt, plus att jag fick sitta i buissnes class på vägen till Riga. Får se om jag får samma lyx ner till Vilnus också. 

Var hos "uniformstanten", alltså hon som fixar med våra uniformer, och fick reda på att min uniform ej var klar. Den kanske kan bli klar innan jag åker i morron annars skulle hon skicka ner den till Ville. Men jag kanske kan få med mig Jes och Niklas uniformer så att dom slipper vänta... Kanske tar så lång tid med min bara för att jag har lite udda storlekar, eller snarare små storlekar:)

Vad jag fick därimot var mina gradbetäckningar. Det funkar tillsvidare i alla fall. Jag måste ju inte ha kavajen.
  image15
Inte den bästa bilden, men man kan i alla fall se hur det kommer se ut när jag är på jobbet.

Skriver kanske i morron när jag kommit ner till Ville, annars skriver jag nån gång i vecka. Börjar ju flyga på fredag så jag skriver i alla fall på fredag kväll!

Hemma i Sverige

Då var man hemma i Sverige igen. Åker till Vilnius den 5:e och börjar flyga den 7:e. Börjar närma sig med stormsteg och jag måste medge att jag är lite nervös.

Jag skrev i tidigare i inägg att jag skulle skriva med jag har bara inte orkat. Har i alla fall flugit mina pass i simulatorn och klarat min OPC (en slags uppflygning innom bolaget). Men jag har inte fått min uniform än. Skulle fått den i måndags med i onsdags fick jag veta att jag skulle få den när jag kom mer till Vilnius.

Jag, Niklas och Jes har hittat en liten lya i centrala Vilnius! Den ligger i gamla stan, 140 kvm, 3 våningar och kostar 1000 euro i månaden inklusive el, värme och städhjälp!!! Vi är hur näjda som helst. Vi ska gå och titta på den när vi kommer ner. Det var två airBaltic piloter som bodde där innan men som ska till andra bolag nu.

Ska försöka bli lite bättre på att skriva, men det är inte alltid jag orkar!

Hej sålänge!

RSS 2.0