Min utbildning...

Nu är det flera som har frågat mig hur min utbildningsväg har varit och framför allt hur mycket det har kostat. Pengar tänker jag inte ta här på bloggen men det är inte allt för svårt att lista ut.

Jag började på LidAir i augusti 2005 direkt efter gymnasiet. Där gjorde jag hela min grundutbildning. PPL, PIC, ATPL teori IR/ME och CPL. Efter det gick jag till Flyguppdraget för att göra min 737TR. (ska gå in på dom olika förkortingarna också)

PPL, Private Pilot License: Började jag med och flög upp för det i april 2006. Med det certet kunde jag flyga själv och ta med vänner och bekanta men kan inte ta betalt för det. Det gör det svårt att jobba med det men bra om man vill ha flyget som hobby.

PIC, Pilot In Command: Flög jag från det att jag hade fått mitt PPL och till jag blev klar på Lidair. Med detta menas att man flyger som befälhavare och är en del av kravet för att få flyga upp för CPL.

Efter det började jag läsa ATPL teorin (Airline Transport Pilot License) vilket är teorin för att man ska få bli befälhavare på tung luftfart. Läste det från september 2006 till april 2007.

När jag skivit alla proven till ATPL flög jag mer PIC och började skola IR/ME, (Intrument och Multi Engine) Detta är att man börjar lära sig flyga på instrumenten istället för att flyga visuellt och titta ut. Samt att vi började flyga med tvåmotoriga plan som är lite mer komplexa. Nästan all instrumentskolning gjordes i en simulator (något enklare typ) som var en "kopia" av det riktiga planet vilket gjorde att när man väl flög planet för första gången kunnde man nästan flyga maskinen direkt och slapp slösa dyrbar tid på trams. Dessutom kunnde man träna på exakt det man ville som man inte kan göra i det riktiga planet. Tex. dubbla motorbortfall eller om man vill träna inflygningarna så kan du bara hoppa tillbaka till samma punkt hela tiden, medans i plan måste du flyga tillbaka till den punkten vilket gör att man förlorar dyrbar tid på onödiga sträckor.

När jag var klar med IR/ME började jag skola CPL,Commercial Pilot Licence. Vilket är det certifikat som gör att jag kan börja flyga kommersiellt. CPL flög jag upp för i augusti 2007 ganska exakt 2 år efter att jag började och då var jag klar på Lidair.

För att sedan kunna flyga 737an som jag gör idag måste man ha entyperaiting. I mitt fall gjorde jag den hos Flyguppdraget. Började studera bökerna i september 2007, började kursen i oktober och flög upp för 737 i mitten av november. All denna träning gjordes i simulator, en så exakt kopia av det riktiga planet man bara kan komma. I mitten av december gjorde jag studsarna, 6st, hos Sterling. Då flög jag 737an för första gången på riktigt!

28 januari 2008 började jag arbeta för airBaltic och resten av min väg kan ni läsa om här på bloggen.

Jag hoppas det här är svar på dom frågor som ni har haft eller att det kan hjälpa er på vägen mot erat pilotjobb!

En kväll till ARN...

Dagen efter vår gigantiska fest var jag självklart standby hela dagen. (normalt kan man räkna med att en standby är en dag ledig då man bara blir inringd på 5% av dom) Självklart blev jag inringd på eftermiddagen då dom ville att jag skulle flyga hem till Stockholm då en Fokker hade fått problem. Både jag och kaptenen hade varit på festen (självklart inte druckit) och var båda lite trötta och lite små putt över att vi var tvungna att jobba den dagen. Jag fick flyga första leggen och fick äran att landa på ARN. Jag har ju suttit i cockpit till stockholm många gånger så det känndes ju helt klart bekant, men ändå lite speciellt. När vi väl landat och taxat av 19L såg jag ett gäng med fotografer uppe vid utkiken under inflygningen till 19L. Jag vinkade glatt medan dom fotade. Dock var det ingen som ville vinka tillbaka, kanske för att dom inte såg eller för att dom bara inte ville.
Så om någon som var där då den 13 juli och fotade YL-BBX med en vinkande styrman kan ni väll höra av er!


Självklart fick vi en gate inne i ett hörn på arlanda så man kunde inte fota nått. Här har vi alla fall en Air France A321 som stod parkerad bredvid oss.


Så rolig utsikt hade man när man äntligen fick vara på ARN!

Sjuk igen...

Då har man lyckats bli sjuk igen. Bara vanlig förkylning men tillräckligt för att inte kunna flyga. Var hos doktorn igår för att kunna få intyg på att jag är sjuk och inte bara "skolkar". Här måste man ha sjukintyg från dag 1 oavsätt anledning man är borta. Flög till London kvällen innan (ska skriva om det med) och hade ganska svårt att tryckutjämna och igår nös jag konstant hela dagen... Så det skapar lite problem om man ska jobba med det jag håller på med. 
Tillslut fick jag åka hem efter 2 timmar, 1 blodprov och 3 resept senare med ett återbesök på fredag! Har ni någonsin hört nått sånt! Ett återbesök för en förkylning... Fick även docktorns visitkort och hon sa att jag skulle ringa om jag började känna mig sämre! 
Jag skulle inte behöva åka tillbaka på fredag men hon har mitt sjukintyg som gislan... Så det är bara att åka tillbaka på fredag igen...

Fest på Didzioji...

Jag, Niklas och Jes bestämde oss för ett tag sen att vi skulle anordna en "liten" fest till alla vi känner. Vi bjöd in alla från airBaltic sammt alla andra här nere som vi känner. Vi hoppades så klart på stor uppslutning men vi hade ingen aning om hur många som skulle komma. Självklart visste vi några namn som var säkra, men det skulle bara bli ett 10-tal. Så det var bara att handla som om vi skulle ha 50 personer där. Vi hade 8 liter sprit i lägenheten sen innan och så köpte vi 6 flak öl och hoppades att det skulle räcka. Det gjorde det tack och lov. Många tog med sig presenter i form av vin och prit vilket gjorde att vi faktiskt fick 2-3 liter sprit kvar samt 1½ flak öl. Jag glömde säga att det kom MÅNGA människor till festen, men ett 50-tal är inte att ta i! Vardagsrummet, hallen, köket, balkongen och innegården var helt smockad av människor! Dagarna efter har jag bara fått höra hur glada alla var och hur kul dom tyckte att det var, så vi alla är väldigt nöjda med festen även om lägenheten var ganska klibbig dagen efter! 
Dom sista lämnade festen kl.11.45 dagen efter. Jes och Linda mötte dom när dom hade vaknat och var på väg att börja städa!

Den är en speciell som vi måste tacka för att det hela blev så lyckat och det kan ni se på bilden under...
  
Självklart pratar och om Singstar!!!!
Innan vi satte på den var det så trångt i köket att man knappt kunnde vända sig om! Efter blev fördelningen bättre med allt fler ville vara i vardagsrummet. Singstar uppskattades verkligen av alla, även om inte alla sjöng så blev det en härlig allsångs stämning!
Det blir inga fler bilder från festen eftersom jag inte vet hur kul andra tycker det skulle vara om jag la upp bilder på dom.

Summa sumarum:
Alla vi pratat med tyckte det var skit kul och har redan börjat fråga efter nästa fest...(stora chanser det sker i mitten av september)
Det hela blev inte alls dyrt för oss. totalt 1300SEK för ALLT! Vilket är 450kr var! Så för dom pengarna är det värt att ha en fest till snart!

900km/h från Berlin...

I lördags var det dags att flyga till Tyskland igen. Men denna gång bara till Berlin (Tegel). Normalt flyger vi dubbeltyskland eller Berlin Oslo. Men denna dag var det bara Berlin vilket gjorde att jag var tillbaka redan 11.05. Och det var ganska tur för på kvällen skulle vi anordna en brak fest för alla på airBaltic och vänner som bor här i Vilnius. Kaptenen jag flög med hade jag flugit med en gång innan och den gången gick flygningen inte exakt som en vanlig flygning. Vi hade motorbrand och allt annat skit man kan få. Självklart var det då i simulatorn och inte en vanlig flygning. Han skulle göra sin OPC vilket är ett simulator test som bolagen anordnar 2 gånger om året. Jag skulle göra min PC vilket är mer ett krav från luftfartsmyndigheterna som man måste gör 1 gång om året. När vi nu talar om trollen så har jag fått reda på att jag ska till Riga den 6/8 för att gör min OPC. Så jag ska ta och börja läsa lite nödchecklistor så att man inte behöver slösa så mycket tid i simulatorn på att hitta rätt checklista.

Tillbaka till flygningen. Inget speciellt hände riktigt förutom att jag jag kanske inte var exakt så på hugget som jag kanske velat. Åter kommer strax till det. Under sjunget ner mot Berlin såg jag nått jag aldrig sett förut. Inte från luften i alla fall. För dom som läst lite metrologi vet att det kan förekomma ganska "skarpa" molnkanter efter en kallfront. Exakt det hade hänt i det här fallet. En kallfront hade just passerat och skapade en väldigt lustig men samtidigt lite småkuslig skugga som skar över marken så långt jag kunnde se. Påminnde lite om "Independence Day" med Will Smith.




Ganska häftig syn!

För att återgå till det jag pratade om innan så var jag av någon anledning väldigt trött den här morgonen. Och under sjunket ner till Vilnius (jag som flög tillbaka) börjarde vi bli lite höga så jag tog ut speedbrakes (luftbromsarna) för att tappa lite höjd och snabbare komma ner till den höjd jag ville ha. Så vi kom ner till 2500ft och var påväg att hämta LLZn så att vi kunde påbörja vår inflygning. När man kommer ner på den höjd man vill ha börjar så klart planet att gasa på lite för att hålla rätt höjd och fart. Det var då kaptenen påpekade att jag flög med speedbrakes ute samtidigt som jag gasade på. Kanske inte det mest bränslesnåla att bromsa och gasa sammtidigt!!!! Men det vara bara att slänga in speedbrakesen och fortsätta vara glad. Landningen gick bra samt att jag hade nått kul att berätta för dom andra piloterna!

Barcelona...

Hej alla!

Jag har svårt att hitta tid att skriva. Kom hem igår 00.30 efter att ha varit i Paris och har just vaknat och ska göra mig i ordning för att åka till jobbet igen. Ikväll blir det till Barcelona. Kommer skriva i morgon om det som sker ikväll. Har en del andra inlägg jag också ska lägga in: 900km/h från Berlin, Fest på Didzioji, En kväll till ARN, Premiärminister ombord och Kvälls flight till Barecelona.

Så i morgon blir det en ordentlig uppdatering med nya inlägg och bilder!

Köpenham och Oslo...

Hej alla!

Idag har jag varit ledig. Har varit väldigt skönt, inte för att jag jobbat allt för hårt den här veckan. Bara jobbat två dagar. I går var jag en sväng först till Köpenhamn och senare till Oslo. Ganska skön flygning men en jätte trevlig kapten. När vi va i Köpenhamn såg jag att vi fick en Sterling kärra på gaten berdvid, OY-MAA, den maskinen jag flög när jag gjorde studsarna hos Sterling. Dock hade hon fått ett litet skönhetslyft sen sist jag såg henne. Hon hade fått den klassiska röda Sterling färgen till skillnad från den gammla blå och vita målningen som hon hade när jag flög den.

Så här ser den ut i dag.


Och här står jag vid motorn.


Här är en bild på henne som jag snott från airliner.net


Efter köpenhamn var det dags att fortsätta till Oslo. Även denna flygning var ganska händelselös. Kunnde inte äns se Stockhom för att det var på tok för molningt. I Oslo såg jag den roligaste bilen någonsin.

En väldigt liten bil, ser mindre ut än en smart, men jag vet inte. Dock är den eldriven och dom som jobbade vid gaten sa att den kunnde göra 100 km/h om man hade tur. Så kaptenen blev heltaggad på att köpa en likadan. Som han sa: "Erik, du tror inte vi kan få plats med den i lastutrymmet... kanske om vi tar bort däcken...". Den roligade komentaren jag hört på länge!


Vår spegelbild i Oslos terminalbyggnad...


Efter Oslo bar det av hem igen. Och det blev ganska skumpigt när vi började närma oss Vilnius. Det  var två stora åskmoln nära flygplatsen som vi var tvungna att flyga imellan som gjorde att det blev lite hoppigt. Det var den svåraste turbulens jag varit med om när jag flugit. Inget allvarligt men det blev lite knepigare att fibbla med autopiloten när det hoppade som det gjorde! Men vi kom ner och dessutom med ett helt flygplan så man kan säga att det gick fin fint!

På Fredag flyger jag till Dublin igen. Får se om jag skriver nått innan det! 
Go natt! 

Delay...

Hej alla! Nu är jag tillbaka i ville igen efter 3 dagar hemma i Sverige... Tyvärr kunde jag ínte träffa mina föräldrar eftersom dom är nere i Spanien på semester. Så det blev extra mycket tid med Thereses familj i stället. Han även träffa en del vänner. En av dom har varit i Australien sen i oktober så det var kul att få träffa henne igen. Hon kom även och hämtade mig och Therese på arlanda tillsammans med en kompis. Väldigt kul. Dom hade även snickrat ihop en välkommen hem skylt till mig! Inte nått man får varje dag!

På vägen tillbaka till Vilnius blev vi uppgraderade till business class med mat och allt. Ibland har man tur med extra trevlig cabin personal!

Så... vad har hänt idag då? Jo, jag och en dansk kapten (en mycket trevlig en) skulle flyga till Malpensa, Milano. Inga större konstigheter. Redan vi avgång från Vilnius var vi försenade med 10 min pga slot. (För dom som inte vet är slot är en kalkulerad avgångstid tex. om det är mycket trafik vid en flygplats eller i ett luftrum så måste man begrännsa antalet plan. Då räknar man ut när planet kommer vara vid den  platsen och sen medelar vilken tid planet ska starta.) Men 10 min är aldrig några problem. Resten av resan ner till Milano gick utan problem. Väl nere på marken och vid gaten fanns det ingen som kunnde docka själva gaten till flygplanet. Så vi blev stående vid gaten utan gate och bara väntade i 10 min innan en kille reagerade. Samma kille som stått framför planet och pratat i mobilen. När väl de problemet var fixat fick vi veta att vi hade en ny slott från Milano, 1h 30min efter vår vanliga avgångstid. Så det var bara att sitta och vänta på att tiden skulle gå eller ett vi skulle få en ny bättre slottid, men det fick vi inte. Så vi lämnade Milano med en försening på 1½ timma. När vi sen kom tillbaka till Vilnius inser jag och kaptenen att vi (vi båda skulle flyga till Dublin i morgon bitti) inte längre kunnde flyga nästa morgon pga att vi inte får tillräckligt med vilotid innan nästa arbets pass. Så vi båda blev standby istället. Så vi får se om det blir något flygande i morgon eller om det blir en ledig dag.  

Nu ska jag gå och sova ifall jag blir inringd i morgon bitti! Gonatt!

RSS 2.0