Min utbildning...

Nu är det flera som har frågat mig hur min utbildningsväg har varit och framför allt hur mycket det har kostat. Pengar tänker jag inte ta här på bloggen men det är inte allt för svårt att lista ut.

Jag började på LidAir i augusti 2005 direkt efter gymnasiet. Där gjorde jag hela min grundutbildning. PPL, PIC, ATPL teori IR/ME och CPL. Efter det gick jag till Flyguppdraget för att göra min 737TR. (ska gå in på dom olika förkortingarna också)

PPL, Private Pilot License: Började jag med och flög upp för det i april 2006. Med det certet kunde jag flyga själv och ta med vänner och bekanta men kan inte ta betalt för det. Det gör det svårt att jobba med det men bra om man vill ha flyget som hobby.

PIC, Pilot In Command: Flög jag från det att jag hade fått mitt PPL och till jag blev klar på Lidair. Med detta menas att man flyger som befälhavare och är en del av kravet för att få flyga upp för CPL.

Efter det började jag läsa ATPL teorin (Airline Transport Pilot License) vilket är teorin för att man ska få bli befälhavare på tung luftfart. Läste det från september 2006 till april 2007.

När jag skivit alla proven till ATPL flög jag mer PIC och började skola IR/ME, (Intrument och Multi Engine) Detta är att man börjar lära sig flyga på instrumenten istället för att flyga visuellt och titta ut. Samt att vi började flyga med tvåmotoriga plan som är lite mer komplexa. Nästan all instrumentskolning gjordes i en simulator (något enklare typ) som var en "kopia" av det riktiga planet vilket gjorde att när man väl flög planet för första gången kunnde man nästan flyga maskinen direkt och slapp slösa dyrbar tid på trams. Dessutom kunnde man träna på exakt det man ville som man inte kan göra i det riktiga planet. Tex. dubbla motorbortfall eller om man vill träna inflygningarna så kan du bara hoppa tillbaka till samma punkt hela tiden, medans i plan måste du flyga tillbaka till den punkten vilket gör att man förlorar dyrbar tid på onödiga sträckor.

När jag var klar med IR/ME började jag skola CPL,Commercial Pilot Licence. Vilket är det certifikat som gör att jag kan börja flyga kommersiellt. CPL flög jag upp för i augusti 2007 ganska exakt 2 år efter att jag började och då var jag klar på Lidair.

För att sedan kunna flyga 737an som jag gör idag måste man ha entyperaiting. I mitt fall gjorde jag den hos Flyguppdraget. Började studera bökerna i september 2007, började kursen i oktober och flög upp för 737 i mitten av november. All denna träning gjordes i simulator, en så exakt kopia av det riktiga planet man bara kan komma. I mitten av december gjorde jag studsarna, 6st, hos Sterling. Då flög jag 737an för första gången på riktigt!

28 januari 2008 började jag arbeta för airBaltic och resten av min väg kan ni läsa om här på bloggen.

Jag hoppas det här är svar på dom frågor som ni har haft eller att det kan hjälpa er på vägen mot erat pilotjobb!

Kommentarer
Postat av: Bosse

En bra och saklig sammanställning över din utbildning.

2008-07-30 @ 15:11:12
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Läsare

2008-07-31 @ 21:26:14
Postat av: Bloggläsare

Bra gjort, mycket målmedvetet.

2008-07-31 @ 21:28:19
Postat av: Billy

Vilken linje gick du på gymnasiet?

2008-08-01 @ 11:57:12
Postat av: PC

Fin översikt!



Flög du från ARN igår? Var en mycket svensk pilot som jag hörde på Stockholm CTRL vid 2030-2045 tiden.



2008-08-01 @ 20:38:25
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Erik

På gymnasiet gick jag naturlinjen då den har vissa ämnen som behövs/är bra att ha, tex. Fysik B. Inte alla flygskolor som har det som krav men många har det. Läser man natur eller teknik får du alla ämnen som brukar vara krav hos flygskolorna. Annars spelar inte linjen någon roll...



Jag var inte på ARN den 31:a. Har bara varit där 1 gång då vi normalt flyger med Fokker 50 mellan VNO och ARN.



Kul att få så bra feedback från er alla!

2008-08-02 @ 03:28:50
Postat av: Oskar

Hejsan!

Jag är 14 år o drummer om att bli pilot och flyga typ Airbus eller nåt:D

Flög ner till Bulgarien med familjen innan sommaren och då fick jag komma in i cockpit o satt o snackade med piloterna:)

Riktigt trevligt, men är det svårt att bli pilot?

Jag vill ju verkligen bli pilot så...har du några tips kanske?

Ska kanske isf söka till Hässlösagymnasiet men jag har ju hela 8an och 9an framför mig.



2008-08-14 @ 10:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0