900km/h från Berlin...

I lördags var det dags att flyga till Tyskland igen. Men denna gång bara till Berlin (Tegel). Normalt flyger vi dubbeltyskland eller Berlin Oslo. Men denna dag var det bara Berlin vilket gjorde att jag var tillbaka redan 11.05. Och det var ganska tur för på kvällen skulle vi anordna en brak fest för alla på airBaltic och vänner som bor här i Vilnius. Kaptenen jag flög med hade jag flugit med en gång innan och den gången gick flygningen inte exakt som en vanlig flygning. Vi hade motorbrand och allt annat skit man kan få. Självklart var det då i simulatorn och inte en vanlig flygning. Han skulle göra sin OPC vilket är ett simulator test som bolagen anordnar 2 gånger om året. Jag skulle göra min PC vilket är mer ett krav från luftfartsmyndigheterna som man måste gör 1 gång om året. När vi nu talar om trollen så har jag fått reda på att jag ska till Riga den 6/8 för att gör min OPC. Så jag ska ta och börja läsa lite nödchecklistor så att man inte behöver slösa så mycket tid i simulatorn på att hitta rätt checklista.

Tillbaka till flygningen. Inget speciellt hände riktigt förutom att jag jag kanske inte var exakt så på hugget som jag kanske velat. Åter kommer strax till det. Under sjunget ner mot Berlin såg jag nått jag aldrig sett förut. Inte från luften i alla fall. För dom som läst lite metrologi vet att det kan förekomma ganska "skarpa" molnkanter efter en kallfront. Exakt det hade hänt i det här fallet. En kallfront hade just passerat och skapade en väldigt lustig men samtidigt lite småkuslig skugga som skar över marken så långt jag kunnde se. Påminnde lite om "Independence Day" med Will Smith.




Ganska häftig syn!

För att återgå till det jag pratade om innan så var jag av någon anledning väldigt trött den här morgonen. Och under sjunket ner till Vilnius (jag som flög tillbaka) börjarde vi bli lite höga så jag tog ut speedbrakes (luftbromsarna) för att tappa lite höjd och snabbare komma ner till den höjd jag ville ha. Så vi kom ner till 2500ft och var påväg att hämta LLZn så att vi kunde påbörja vår inflygning. När man kommer ner på den höjd man vill ha börjar så klart planet att gasa på lite för att hålla rätt höjd och fart. Det var då kaptenen påpekade att jag flög med speedbrakes ute samtidigt som jag gasade på. Kanske inte det mest bränslesnåla att bromsa och gasa sammtidigt!!!! Men det vara bara att slänga in speedbrakesen och fortsätta vara glad. Landningen gick bra samt att jag hade nått kul att berätta för dom andra piloterna!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej, imponerande läsning om vad du gör. Funderar själv på att börja med PPL. Hur många år har det tagit för dig att komma dit du är idag?? Du får gärna berätta vilka utbildnings steg du gått. Känslig fråga kanske men hur mycket har det kostat dig?? Mvh Jonas

2008-07-19 @ 17:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0