Ny start, Nytt jobb, Ny blogg!

Hej alla nära och kära!

Nu jag jag på fullaste allvar försöka blogga igen. Man ligger ju i blogg krig med syrran (parislisa.blogg.se) och man vill ju inte vara sämre.

Ett helt nytt liv har börjat och för tillfället sitter jag på ett fint hotell i centrala Riga och har det bra. Det hela har gått väldigt fort; Jag blev klar med min CPL skolning sista augusti, började min B737 Classic rating i oktober, blev klar 11:e november, gjorde studsarna den 12:e december och började på airBaltic den 28:e januari. phjuuu..... det kan man kalla raketfrart.
Just nu är vi inne på sista veckan med bolagskurser. Lite blandad kompott av roliga och mindre roliga saker. Idag har varit en väldigt rolig dag. Crew bussen kom och hemtade oss 05.30 lokal tid för att köra oss till en simbasäng där vi skulle öva ditching (nödlandning på vatten). Så det vara bara att ta på dig en flytväst och hoppa ner i det 20 gradiga vattnet kl. 6 på morgonen. Tror ni man vaknade till eller? Väl i vattnet fick vi lära oss hur vi skulle simma med flytvästen på, simma i grupp, snåla med kroppsvärmen så man inte fryser ihjäl och hur man får upp passagerarna i livbåtarna. Väldigt kul och lärorikt.
 
Efter det bar det av till GeCat Flight Academy här i Riga för att träna firefighting vilket va SJUKT kul!!! Vi fick sitta i en "cabin" där dom tände eld på en passagerare som vi var tvungna att släcka på rätt sätt. Ska bara säga att det var en docka! Sen gjorde dom senarion med rökmaskiner och som vi sen fick släcka på rätt sätt. Och den sista övningen var att gå in i cabinen när den var mörk och helt rökfyld och leta efter två barn(en tjej docka och en gris) som gömt sig. Sjukt svårt att hitta när det var så mycket rök. Jag och Jes (Dansk kollega) lyckades gå vilse på vägen ut och hamnade mellan stolsraderna gående mot väggen. Vi blev lite överaskade när vi upptäckte att det var en vägg där. Vi var ju helt säkra på att vi gick i gången på väg ut.  

Tänkte inte skriva allt för mycket idag utan bara bifoga lite bilder från när vi kämpade i rökkammaren.image1
Här står jag beredd att dyka in i röken!

image2
Här försöker jag sätta på mig masken så jag inte ska bli rökförgiftad vid en skarp situation.

image3
Brandsläckaren i högsta hugg för att bekämpa branden.

image4
Och här försker jag släcka elden och i det här fallet var det en brand i hyllorna ovanför passagerarna. Vi fick även testa brand på toaletten, ungnsbrand och elbrand.

Ni ska bara vet hur jobbigt det är att röra sig med masken på sig. Det är både svårt att andas och det blir väldigt varmt. Som sagt, en kul och väldigt lärorik dag!

Till sist måste jag bifoga en bild på den underbara manskin jag ska jobba med inom en snar framtid.
Vill ni läsa lite mer om vad jag gjort innan kan ni hitta det på wingslevel.blogg.se

image5

Kommentarer
Postat av: Billal

Hejsan!

Är 18-årig kille som precis blivit antagen på pilotubildning. Jag skulle vilja få din e-mail och kunna få lite tips och så av dig. Hade varit jättetacksam för det.

2011-05-24 @ 02:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0