3 Länder, 3 flygplan på mindre än 6 timmar...

Hej alla, och ledsen för förseningen med inlägget. Jag har jobbat en hel del som ni kanske kan förstå.

Igår flög jag till Köpenhamn och Oslo. Därav dom 3 länderna (Litauen, Danmark och Norge). Det var en lång dag med både lite strul och en hel del stress. Vi började med att flyga YL-BBM till Köpenham, där skulle vi byta plan med Riga besättningen och flyga YL-BBN hem. När vi väl kommer dit får vi självlart gater som är ganska långt ifrån varandra vilket gör att det tar lite tid att flytta sig mellan planen. När vi kommer till planet möter vi rampagenten (den som hjälper oss att fixa soppa, loadsheat, ge oss senaste vädret och få ombord passagerarna) och hon frågar dom om vi började bli klara att boarda planet (vi hade ca 1 timma till avgång). Vi talar då om för henne att vår avgång inte är fören senare. Då tittar hon lite snett på oss och frågar om vi inte ska till Riga. Det skulle vi inte! Det hade blivit en miss någonstans så markpersonalen visste inte att vi skulle byta plan. Detta gjorde att vi hade alla Riga passagerare vid vår gate, och det var ett par minuters gångväg mellan gaterna. Så agenten fick lov att säga till dom att gå till den andra gaten. Och som hon utryckte sig "pga incorrekt information från besättningen måste ni gå till gate...". Tror ni vi hade glada passagerare eller? För oss var det ingen större fara, vi kom iväg i tid. Men Riga flighten blev försenad 40min pga detta. Så vi gav oss iväg till Vilnius med vårt nya plan. Inget speciellt hände på vägen dit. Väl framme var det bara att fixa allt och hoppa in i det 3:e planet YL-BBG. Och vi hade ca 20min att fixa allt. Men vi blev ändå bara 10min sena. På vägen till Oslo flyger vi över Stockholm, men även denna gång vad det så pass mulet att det inte gick att se nått. Väldigt trisst. Jag som satt med kameran i högsta hugg. Vi landar på Gardemoen och är på marken i 30min innan vi flyger hem igen. Denna gång slapp vi byta plan i alla fall. När vi landar i Vilnius igen är jag helt slut. När jag lämnade jobbet hade jag varit där i 13,5 timma. Började 05.00 och checkade ut kl.18.30. Inga fler av dom dagarna tack!

image42
Här är en bild på den absolut godaste jobbmat man kan få! Dom som jobbar på aB verkar veldigt trötta på maten men jag tycker den är hur god som helst. Såklart att det finns vissa saker man föredrar framför andra. Men jag tycker den mesta maten är så god att jag ibland längtar till jobbet bara så jag kan få äta. Kan ifs bero på att jag är för lat att laga min egna mat. Oavsätt anledning är den väldigt god. Här fick jag fläskfile invirat i bacon men klyftpotatis och någon stark tomatsås. Smaskens!

image43
Så här ser det ut på dom lite länge flygningarna. Sitter man med fötterna på panelen men en tidning i knät och läser eller i mitt fall försöker lösa sudoko. Kan avslöja att jag inte klarade det denna flygning....

image44
Här är en anna airBaltic kärra som flög över oss med 1000ft. Den var rakt över oss. Det ser riktigt långt ifrån men det är väldigt svårt att försöka fånga dom på bild...image45
Här är en till, fast en Riga flight som skulle ner i Europa. Dock lite längre ifrån.

image46
Här har jag försökt ta en bild på vår FMS. Vad jag skulle fotta var en av punkterna som vi skulle flyga till. Det är en sammansättning av 5 bokstäver. Det kan göra att det blir lite såroligt ibland. Som denna punkten heter BEBIS och finns i Norge öster om Oslo. Dom har en till som finns utanför kusten öster ut som heter ITSUX. Och vad kan vara det roliga med den? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0