Nattflygning till Tel Aviv

I natt hade jag att väldigt långt arbetspass. Jag skulle flyga tur och retur till Tel Aviv i Israel. Mycket spännande flygning, men på tok för lång för att vara nattflygning. Jag hade check-in kl. 21.30 lokal tid och kom tillbaka kl. 10.00 morgonen efter. Man kan lätt säga att jag var helt slut när jag kom tillbaka! För att göra det hela lite värre hade vi en motvid på ett genomsnitt av 80kt vilket gjorde att hemresan blev hela 5 timmar, medans ditresan gick på "korta" 3timmar 40min. Det var första gången för mig att besöka både Tel Aviv och Israel. Och det var ett lite annat klimat där nere han man lätt påstå. Vi kom fram kl.03.00 lokal tid och det var hela 15 grader varmt! Som en varm vårdag i Stockholm.

Det finns ett par saker som gör att just denna flygning är lite speciell. För det första flyger man över Cypern. Som alla vet är relationen mellan Grekland och Turkiet inte den bästa. Detta gör att när man kommer från norr som vi gör, måste vi anropa den grekcypriotiska kontrollen 10min innan vi beräknar komma in i deras luftrum. Det betyder att en pilot sitter och pratar/lyssnar av den turkiska radion, mendans den andra måste lyssna av den grekiska. Så det är minst sagt lite speciellt. Samma sak måste man göra igen fast omvänt på vägen tillbaka. En annan sak är att när man är inom en radie av ca 350km från Tel Aviv måste vi slå på säkerhetsbälet och bara öppna cockpit dörren för operativa anledningar. Det är ca 30-40 min innan landning, normalt sätter vi på säkerhetsbältet 10 min innan landning. Detta är pga att man i Israel är rädd för kapningsförsök och terrorist handlingar. Den sista saken som är lite unikt för Tel Aviv är att man startar och landar i helt olika riktningar. När vi landade så flög vi öster ut, från havet och när vi startade, så gjorde vi det väster ut. Också ut över havet, samma väg som vi kom in. Det gör dom så länge det fungerar med vindarna. Det gjorde att jag under hela inflygningen hade en vind i ryggen på 20-30kt (normalt brukar man ha det som motvind) vilket gjorde att inflygningen blev lite speciell. Men väl vid sättning var vinden bara 6kt. Anledningen till att dom gör såhär är också pga av rädsla för terror handlingar. Då vill dom att allt flyg ska komma från havet och slippa flyga över bergen då någon kanske får för sig att försöka skjuta ner ett flyg.

När jag kom tillbaka efter flygningen hade jag dessutom fått ett väldigt fint medelande som sa att min natt stanby den 30-31:a nu var ändrad till en Flygning till TLV (tel aviv). Så i morgon natt bär det av än en gång till denna roliga, men sjukt jobbiga denstination!

Det kommer komma lite mer inlägg senare med flygningar från denna och förra vecka. Bland annat NCE(Nice) Och TXL(Berlin)

Kommentarer
Postat av: Magnus

Bah, det där är väl inget... vi på Fukkern får kontakta TLL-control på vår nattflygning till Helsinki, den tar dessutom hela 50 minuter! :D

2009-03-30 @ 16:00:41
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skiiiiit kul läsning :D synd att du inte bara skriver lite oftare...

2009-03-30 @ 19:46:53
Postat av: shawn

Skiiiiit kul läsning :D synd att du inte bara skriver lite oftare...

2009-03-30 @ 19:48:09
Postat av: mahi

aa håller med shawn, väntar hela tiden på en upptatering =)



tänkte kolla shawn om du kunnat kontakta mig på min nya epostadress : [email protected] =) ? är väldigt intresserad av SAA =)

2009-04-03 @ 17:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0