En natt i Odessa

Igår kom jag tillbaka från Odessa. En av dom absolut jobbigaste flighterna vi har på Dashen. Vi har chech-in vid 22.45 lokal tid och är tillbaka till vid 9-tiden nästa morgon. Dessutom spenderar vi hela 3 timmar och 40 minuter på marken i Odessa. Detta är då för att passagerarna ska kunna ta en sen flight från en annan denstination och ändå hinna med ett byte i Riga. Sen måste man också senarelägga flighten tillbaka då ingen vill ta en flight som går 02.00 lokal tid för att sen vara framme 05.00 på en destination.

Vad gäller Odessa så är det nog en av dom flygplatser jag avskyr mest. Dom har en landningsbana som är i värre skick än en grusväg i norra norland och det samma gäller taxivägarna.

Hur som helst så gick flighten gallant även om turen tillbaka var tuff. När vi väl var framme i Riga och resten av besättningen kunde åka hem och sova fick jag istället stanna. Jag hade det stora nöjet att få vänta 2 timmar på Stockholmsflighten som jag skulle med, som passagerare. Bara att överleva resan hem till en säng var en utmaning. Tack och lov fick jag nästan en timmas sömn på kontoret och ytterligare 30 min på planet. En egenskap man fått tack vare det här yrket är att man kan fortsätta utan varken mat eller sömn ett långt tag.

Nu är jag i Sverige tills söndag kväll då det bär tillbaka. I morgon åker jag, Therese, mamma och pappa iväg och hälsar på syrran med familj som hyrt en stuga här i Sverige några veckor. Vi får hoppas att vädret är med oss så vi kan bada lite.
Planet fin uppställt mitt i natten.
Här ligger jag i en av våra temporära sängar (läs stolsrad) och försöker få några minuters sömn.
Här är bara en annan bild strax innan vi ska ge oss av. Klockan är 04.00 och solen har just börjat visa sig.
Vanigtvis tycker jag det skrivs en massa om algblommningen i östersjön under sommaren. I år tycker jag mig inte sätt något om det. Kan bero på allt annant som hänt och tänker då mest på det i Norge eller så har jag helt enkelt missat det. Här är en bild från flighten till Stockohlm. Jag har sett algblommningen från ovan nu i några år och jag tycker nog det är som värst i år, men jag kan ju ha fel.

Kommentarer
Postat av: Parsa

Tummen upp för din blogg, Uppdatera den! :)

2011-09-05 @ 01:56:16
Postat av: Whome

Vill bara säga att jag nyss har hittat din blogg. En kanontrevlig blogg!



W

2011-09-08 @ 13:30:39
Postat av: Lisa

Brorsan, nu har jag också hittat hit! Du har väl inte lagt ner igen? Superkul att läsa ju! Kram Lisa

2011-09-11 @ 23:02:10
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Josef

Var ett tag sedan jag var inne på din blogg. Mycket intressant läsning för en som själv flyger. Grattis till att du blivit kapten!

2011-09-18 @ 23:08:03
Postat av: Andreas Lindström

Vad kul att se att du har kommit igång med bloggandet igen! Hittade denna blogg för drygt ett år sedan men då var den inaktiv för tillfället.



Dina inlägg är inspirerande då jag själv drömmer om att bli pilot. Grattis till kaptenjobbet också!



Keep up the good work!

2011-09-25 @ 13:23:50
URL: http://andreaslindstromflyg.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej! Jag hittade nyss din blogg o jag ser fram emot att få läsa den då och då i framtiden. Jag vet inte om du kanske har skrivit om det tidigare men jag undrar om du kan skriva om (elr meila mig; [email protected]) om hur du gick till väga för att bli pilot (alltså utbildningar och första jobb mm.) och kanske hur mkt det har kostat. För att jag är 15 år, segelflyger på fritiden och vill bli pilot. Men jag har jätte svårt att hitta info om hur man går till väga mm.

2011-10-19 @ 20:44:19
Postat av: Sofie

Hej! jag undrar om jag skulle kunna få göra en kort intervju med dig angående ett skolarbete? om du har lust så kan du mejla mig på [email protected]!



Tack på förhand!

2011-12-06 @ 09:18:46
Postat av: Frida

Hej! Jag funderar på att bli pilot men jag förstår inte riktigt skillanden att gå en civil utbildning eller en privat. Lunds universitet har pilotutbildning som jag tycker verkar bra! Men vad tycker du, ska man gå en privat som tillexempel SAA?

2012-03-05 @ 11:42:26
Postat av: Jimmy Andersson

Hejsan det här var en rolig blogg för en som ska ansöka till pilotskolan det var kul att kunna följa ditt arbete uppdatera gärna så man kan se lite mer nytt hur det går för dig Trevlig dag Önskar Jimmy

2012-03-26 @ 23:48:28
Postat av: Corre

Eftersom du är pilot vill jag ställa några frågor. Vad är det som krävs för att bli pilot? Och vad för gymnasium ska jag börja i?

2012-08-28 @ 17:05:27
Postat av: Dina

Hejsan Erik!
Hittade precis in till din blogg och har bläddrat igenom en hel del. Jag går mitt tredje år på gymnasiet och vill så gärna bli pilot. men jag har en del frågor och undrar ifall du skulle kunna tänka dig att svara på de? Hör gärna av dig, tack på förhand! :)

2014-08-01 @ 13:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0