Nattflygning till Azerbajian!

Jag är lite dålig på att uppdatera bloggen. Det beror på arr jag ofta är så trött när jag väl är ledig, plus att jag är lat av mig. Vad som har hänt sen sist är att jag har blivit omplaserad till Riga, men bara till slutet av månaden. Det beror på att det är akut personalbrist i Riga. Känns som om airBaltic äger hotellet, bara en massa piloter och kabinpersonal + alla dom nya pioterna som börjat. Träffade en av dom nya piloterna när jag var på kontoret i förrgår. Han berättade att han hade sett bloggen och uppsakattade den. Måste säga att jag tycker det är otroligt roligt när mitt skrivande kan vara till någon annas glädje, mer än min familj. Nu har jag en stadig antal besökare av ca 30 om dagen. Tycker det är ganska mycket, men inte äns i närheten av "Sveriges största flyg blogg" (linn.blogg.se) som jag själv följer som säkert har ett par tusen besökare om dagen. Men sakta med säkert ska jag nog också ta mig dit:)

Starten från Riga gick fint, 10min sena vilket nästan är på tid. Men strax efter start slutade min höjd mätare att fungera. Inte så roligt, men jag och kaptenen lyckades lösa det ganska snabbt så det var aldrig några problem.
På vägen ner till Baku flyger man genom Rysk luft vilket gör att man måste flyga på meter sitället för fot som vi normalt använder. Då får man ta fram sin lilla omvandlingstabell för att det vilken höjd man ska ställa in för att få rätt meter antal. I vårt fall blev det 34 600ft som blir 11 100m.

Resten av vägen var ganska händelselös förutom när vi passerade förbi några åskoväder. Ser ganska ballt ut när det är mörkt och man ser hur allt lyser upp. Lyckades filma några blixtrar. Har klippt ihop 2 filmer för att ni ska slippa se på 40 sekunder med bara svart.




Vädret i Baku var helt fantastiskt. Strålande "sol"(hade inte riktigt gått up en) och hela 17 gradet varmt fast klockan bara var 05.00 (riga tid), vet ej vad klockan var lokalt. Tänkte ta lite bilder på flygplatsen också men vågade inte. Ville inte hamna i finkan om man råkar fota nått hemligt...
Fotade och filmade lite på vägen tillbaka. Otroligt fint ladskap som känns lite främmande att se. Känns som om det bara ska finnas i filmer på något sätt.

image89

Eftersom jag hade sovit väldigt mycket under dagen kännde jag mig aldrig trött, fast klockan var 7 på morgonen. Men jag tror kaptenen var mindre pigg, han sov och slumrade till mest hela tiden. Han erbjöd mig att sova också men det känndes som om han behövde sömnen mer än mig. Ska nog tacka statoil för nattpassen såhär i efterhand. Tror det kan ha hjälpt mig lite. Jag måste säga att jag kännt mig tröttare på jobbet andra dagar då jag har haft dagsturer. Så det var inte så farligt med en nattflygning. Men det är destujobbigare att försöka ställa tillbaka tiden i kroppen igen efteråt. När klockan var 8 och vi hade 1 timme kvar till Riga började det kännas tyngre. Kaptenen hade sovit dom senaste två timmarna och jag hade läst allt jag hittat, + sosuko och korsord.
Såhär ser en pigg Erik ut kl.8 på morgonen efter att ha flugit hela natten.
image88
Vid det laget längtade jag ganska mycket efter att få sova! Hade inte kaptenen vaknat däromkring hade säkert jag också somnat.

Resten av resan till Riga gick helt utan problem och vi landade kl.09.00 efter 8 timmar i luften och 11 timmar i tjänst. Phuuu!!!!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Fy sjutton vad häftigt! Jag är så stolt över dig att jag spricker!

Stor kram från storasyster :)

2008-05-22 @ 21:20:28
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Bosse

Även om du inte uppdaterar din blogg lika ofta som i början så tycker jag du håller en bra kvalitet på den. Bra jobbat.

2008-05-23 @ 09:24:12
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Pontus

Håller med Bosse. Trots att jag har bloggen som RSS så tittar jag in minst två gånger per dag. Keep writing and flying.

//Pontus

2008-05-23 @ 09:55:59
Postat av: SE-JHK/Swede/Jeff

Hejs...

Ser att det går bra för dig, kul tycker vi.

Har läst lite på din blogg, fortsätt skriv i den det är himla kul & läsa om din framfart...

Hmm....nu har du ju ingen paus knapp & trycka på när du e fika sugen ;D



Titta gärna in på Venten när du har tid & lust



Mvh/Jeff & dom andra på Swedlanda.

2008-07-16 @ 22:12:05
URL: http://www.swedlanda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0